Friday, March 29, 2019

KU BERJANJI



Hari ni 29/3/2019 berat aku 81kg. Aku nekad nak kurus sebab hari selasa lepas 26/3/2019 aku hantar anak pergi Klinik Kesihatan Presint 9, memang dari malam aku puasa sebab nak check gula. Benda yang paling aku takutkan bacaan gula tu 12.5. Murung sekejap sampaikan doktor pun cakap ni bukan end of life so jangan buat muka sampai macam tu. Serius aku takut weh. Laki aku memang dah ada diabetes. Tapi sejenis bangsa degil dia tak nak makan ubat. Jadi aku pun kalau boleh umur baru 36 ni tak kan la dah nak amik ubat diabetes pulak. Kalau tak kawal mesti akan datang ada penyakit lain.

Jadi bermula dari tarikh 26/3 tu aku dah tak minum air manis. Nescafe kesukaan aku memang aku dah mula kurangkan.

Macam mana aku boleh nak buat ujian glukosa tu sebab aku perasan asal malam je masa tidur aku akan jaga dan rasa dahaga yang teramat. Sampaikan aku bawak air masuk bilik. Dan aku akan kerap buang air. Contoh sebelum tidur dah buang air kecil, dalam setengah jam rasa nak buang air lagi. Tu aku syak macam ada yang tak kena.

Ni tadi sebab aku half day, pukul 5 aku ajak Zikri dengan Zara temankan aku jalan pusing sampai kat tasik flat hijau tu. Rasa segar badan weh sejak bersalin Hanan memang aku mengaku aku tak pernah bersenam. Kira dah 2 tahun 4 bulan umur Hanan ha lama tu jugak la aku malaskan diri.

Aku nasihatkan kawan-kawan kat luar sana kalau rasa something kat badan tu, pergi la klinik cepat. Jangan menidakkan keadaan kita. Sebab diri kita je yang tahu kite sihat ke tak. Jangan tunggu sampai sakit tak boleh bangun baru nak pergi check.

Sekian dariku... Hahahaha sama-sama kita jaga kesihatan.

No comments:

Post a Comment

Resepi Lempeng Lembut Gebu

Menu sarapan pagi hari ini ialah lempeng gebu cicah sardin. Buka periuk nasi ada lagi baki nasi semalam. Terus laju kopek bawang, cili api s...