Friday, March 7, 2014

Masa dulu vs Masa sekarang

Tadi duduk-duduk sambil tunggu Zikri habis taekwondo nampak budak nih tengah main-main sorang-sorang.Sekali dengar dia mintak air kat mak dia. Mak dia jawab takda duit minum air kat rumah jer. Tengok muka budak tuh terus sedih. Daripada cara pemakaian anak beranak tuh nampak macam comot skit la. Mungkin sebab sekarang kan tengah bulan agaknye budget pun dh longgar kot. Tapi siyes muka anak tuh mcm terus sedih.

Teringat 7 tahun lepas masa aku baru-baru kawin. Masa tuh aku kije kat TM laki aku dah kat syarikat sekarang tapi masing-masing gaji ciput. Pastu ada macam-macam plak masalah sampai la aku mengandung tuh ada 1 hari tuh aku nak makan bihun tom yam cakap la kat laki aku kan teringin....ha bukan nye dpt semangkuk bihun tom yam tapi berbakul-bakul dia bebelkan aku! Haih sentap mak siap nangis berhari-hari.Hahaha... Tapi btol masa mengandung Zikri aku rasa hazab sangat-sangat. Dengan macam-macam masalah dengan nak porak peranda rumahtangga aku lagi hoiii sangat menguji kesabaran. Boleh kata tiap malam aku menangis. Tuh agaknye 37minggu mengandung aku dh bersalin.

Beza plak dengan keadaan sekarang pas 7 tahun aku nak makan ape ke nak beli ape ke ske hati aku la..Huhuhu siyes. Kadang tengah jalan ok terbau roti canai aku g je terus singgah kedai. Makan sekeping je pun pastu balik. Makan sorang pun takpe. Kadang terlintas nak makan cheese cake tengah hari sebelum g amik budak-budak aku singgah SR terus beli 1 slice. Dah tak payah la nak ngadu-ngadu kat laki cakap teringin itu ini.. Itu la gaknye sedap je dia cakap aku ngandung tak da nak mintak makan macam-macam walhal sume craving tu aku sendiri yg penuhi.Untung la!!!! Dan lagi aku percaya kalau mengandung tuh memang dah dirancang awal-awal takda istilah xcdent ko memang akan enjoy la pregnancy tuh sebab ko dah ready dari segi mental dan fizikal.

Ingat dulu masa nak beli kelengkapan sambut Zikri aku cuma beli 10 helai je baju baby. Barut and bengkung mama sediakan. Sekarang nih plak asal pegang je baju baby terus lakiku tanye nak ke?? Cantik nih. Terus amik dah tak tengok harga. Bahahaha! ! Botol susu dulu pun amik yang paling murah cap anakku. Sekarang plak kalo tengok ada cap Avent ke Tommy tippee ke haper ehhhhh murahhhh beli jer... Bersyukur la dengan peningkatan taraf hidup nih.. Yang penting jadi manusia tuh hidup biar rajin dan selalu berusaha. Baru la ada kemajuan tak la sentiasa ditakuk lama.

Ha punye la banyak beli baju sekali baru perasan yang sarung tangan and kaki xda...Kihkihih ada harapan nak pegi nyopping lagi nih.. Yang anak dulu-dulu punye baju memang dah takde..Ada yang aku bagi kat orang ada yang aku bagi anak buah laki aku..Tapi aku memang tiap kali mengandung memang beli baju baru.

Ni citer petang tadi... Pas hantar zikri g Taekwondo singgah jap kat Darussalam nak beli kuew teow sebab esok laki aku kije.. Sekalik lalu depan kedai mamak tuh haih sedap plak la tosei nih nampaknye... Ajak Zara jom kakak kite pegi ngeteh! Hahahaha makan lah dua beranak... Sedap woooo... Pas makan baru ada tenaga nak g Darussalam beli kuew teow je pun!Hahahaha

No comments:

Post a Comment

Resepi Lempeng Lembut Gebu

Menu sarapan pagi hari ini ialah lempeng gebu cicah sardin. Buka periuk nasi ada lagi baki nasi semalam. Terus laju kopek bawang, cili api s...